Mød professor pindsvin

I hoppelinefortællingerne arbejder vi med kravene til børn, så de matcher børnenes kompetencer, både hos de kompetente og de mindre kompetente legere. Der er plads og tid til at øve sig og for at engagere børnene og skabe deltagelse, lægger vi vægt på, at fortællingernes handling, figurer, musik m.m. kan skabe identifikation og give mening for børnene. I de nye hoppelinefortællinger præsenterer vi Professor Pindsvin. Han er lidt nervøs og let at slå ud, sådan at han ikke tror på sig selv. Kender I også det?
Når børn øver sig, må der skabes plads, tid og god feedback til barnets proces, og af den grund er det betydningsfuldt, at der er flere voksne om at formidle fortællingen, så skabelsen af forskellige små, legende læringsrum bliver mulig. Vi fortæller inde, men vi fortæller især ude. Her kan legepladsens mange muligheder inddrages i fortællingen, eller vi kan gå i skoven eller til vandet og opleve fortællingerne præcis, hvor Hoppeline, Frækkefrø og Professor Pindsvin lever.
Der er ingen forpligtigelser ved at deltage i Hoppeline, men vi opfordrer til, at I bidrager med opsamling af viden til Hoppeline-evalueringen. Evalueringen fra sidste hold fortællinger til dagtilbud har givet os stor viden om, hvordan materialet bedst blev forbedret i den nye udgave. Viden fra de nye deltagere på dagpleje- og vuggestue vil på samme måde være betydningsfuld for kvalitetsudvikling af projektet. Dertil udspringer Hoppeline af en professionshøjskole, som er med til at uddanne fremtidens pædagogiske personale. Vi har derfor forpligtigelse til at bidrage med betydningsfuld viden til gavn for dansk pædagogik på 1-6 års-området.